Yangiliklar

Ilmiy tadqiqotlar. soxta axborot ko‘lamlari va ta’siri

Olimlar yolg‘on yangiliklarni tarqatishning murakkab mexanizmlarini chuqur tahlil qilmoqdalar va ushbu hodisaga qarshi kurashning innovatsion usullarini faol ravishda ishlab chiqmoqdalar. Raqamli texnologiyalar va global axborot tarmog‘ining jadal taraqqiyotining zamonaviy davrida soxta ma’lumotlar muammosi tobora dolzarb bo‘lib bormoqda va jamiyat uchun asosiy muammolardan biriga aylanmoqda. Mutaxassislar tomonidan kommunikatsiya va ijtimoiy fanlar sohasida olib borilgan so‘nggi yirik ilmiy tadqiqotlar ushbu hodisaning haqiqiy ko‘lamini, uning ijtimoiy hayotning turli jabhalariga ko‘p qirrali ta’sirini hamda demokratik institutlar va ijtimoiy barqarorlikka uzoq muddatli ta’sirini yoritib bermoqda.

Yolg‘on yangiliklarni tezkor tarqatish

MIT olimlari tomonidan olib borilgan «The spread of true and false news online» tadqiqoti shuni ko‘rsatdiki, yolg‘on yangiliklar ijtimoiy tarmoqlarda haqqoniy axborotga qaraganda, ancha tezroq tarqaladi va kattaroq auditoriyani qamrab oladi. Tadqiqotchilarning ma’lumotlariga ko‘ra, yolg‘on xabarni retvit qilish ehtimoli haqiqatga qaraganda 70% ko'proq. Tadqiqot 2006-2017-yillarda to‘plangan Twitter ma’lumotlaridan turli xil (haqqoniy va yolg‘on) yangiliklar qanday tarqalishini tahlil qilish uchun foydalanadi. Mualliflar yangiliklarni tasniflash uchun mashina ta’limi algoritmlarini va ularning tarqalish va auditoriyani qamrab olishtezligini baholash uchun statistik usullarni qo‘lladilar.

Ijtimoiy fikrga ta’sir

«The effects of misinformation on public opinion» аsarida soxta axborot saylovchilarning siyosiy qarashlari va xatti-harakatlariga sezilarli ta’sir ko‘rsatishi mumkinligi aniqlangan. Yolg‘on axborotga duchor bo‘lgan insonlar o‘zlarining moyilliklarini soxta yangiliklarda namoyish etilgan nomzodlar foydasiga o‘zgartirish ehtimoli ko‘proq edi.

Ghost D. va Scott B. tomonidan olib borilgan «Ethics of combating misinformation» tadqiqoti (2018) jamiyatni soxta axborotdan himoya qilish va so‘z erkinligi huquqlarga rioya qilish o‘rtasidagi muvozanat haqida muhim savollarni tug‘diradi. Maqolada soxta axborotga qarshi kurashish bilan bog‘liq axloqiy masalalarni muhokama qilish uchun sifatli tahlildan foydalaniladi. Mualliflar mavjud me’yoriy xujjatlar va axloqiy standartlarni tahlil qiladilar, shuningdek, huquq, siyosat va media sohasidagi ekspertlarning fikrlarini ko‘rib chiqadilar. Axborotni haddan tashqari nazorat qilish va inson huquqlarini buzishdan qochish uchun ijtimoiy platformalar va hukumatlar uchun axloqiy me’yorlarni ishlab chiqish zarurati ta’kidlangan.

Ahloqiy aspektlar

Soxta axborot bilan kurash

Olimlar, shuningdek, yolg‘on axborotning tarqalishiga qarshi kurashish yo‘llarini o'rganmoqdalar. «Media literacy interventions to combat misinformation» tadqiqoti shuni ko‘rsatdiki, mediasavodxonlikni oshirish dasturlari insonlarning soxta axborotni ajrata olish qobiliyatini sezilarli darajada yaxshilashi mumkin. Mazkur tadqiqotda soxta axborotning jamoatchilik fikriga ta’sirini baholash uchun so‘rovnomalar va tajribalardan foydalanilgan. Tadqiqotchilar ishtirokchilarning turli xil axborot manbalariga bo‘lgan munosabatini va ularning siyosiy qarashlarga ta’sirini kuzatish uchun tajribalar o‘tkazdilar.

Bunga parallel ravishda soxta yangiliklarni aniqlash uchun texnologik echimlar ishlab chiqilmoqda. «Detecting misinformation on social media: a survey» sharhi mazkur sohadagi mavjud uslub va texnologiyalar tahlilini taqdim etadi. Sharh soxta axborotni aniqlashning ko‘plab usullarini, jumladan, mashina ta’limi algoritmlari va tarmoq tuzilmalarini tahlil qilishni aniqladi. Mualliflarning ta’kidlashicha, mavjud uslublarning aksariyati aniqlikda cheklangan va samaradorlikni oshirish uchun qo‘shimcha tadqiqotlarni talab qiladi. Shuningdek, soxta axborotni yanada ishonchli aniqlash uchun turli yondashuvlarni birlashtirish zarurati ta’kidlandi.

«Effectiveness of Media Literacy in The Process of Teaching Foreign Languages to Students» tadqiqoti shuni ko‘rsatdiki, mediasavodxonlik o‘quvchilarning soxta axborot haqida xabardorligini oshirish uchun maktab dasturlariga samarali integrallashishi mumkin. Onlayn-so‘rovnomalar ma’lumotlari va intervyu sifatli ma’lumotlaridan foydalangan holda, mualliflar mediasavodxonlikka o‘qitish talabalarga axborot manbalarini yaxshiroq baholashga va soxta yangiliklarni ajrata olishga yordam berishini aniqladilar

Soxta axborot sohasidagi ilmiy tadqiqotlar nafaqat muammoning ko‘lamini ochib beradi, balki ehtimoliy echimlarni ham taklif qiladi. Biroq, yolg‘on axborotga qarshi kurashish texnologik, ta’limiy va axloqiy aspektlarni o‘z ichiga olgan keng qamrovli yondashuvni talab qiladi. Agar texnologiyaning taraqqiyot tezligi inobatga olinsa, ushbu choralarni juda tez ko‘rish zarur.