Legalclinic huquqshunoslariga savol tushdi: agar 18+ belgisi qo‘yilsa, yaltiroq jurnalda alkogolli mahsulotlar reklamasini chop etish mumkinmi
Mediahuquqshunos Ilhom Hamidov javob berdi
Hozirgi vaqtda har qanday turdagi alkogolli mahsulotlarni reklama qilishga yo‘l qo‘yilmaydi. "Reklama to‘g‘risida"gi qonunning 39-moddasi. Hozirgi vaqtda har qanday turdagi alkogolli mahsulotlarni reklama qilishga yo‘l qo‘yilmaydi. "Reklama to‘g‘risida"gi qonunning 39-moddasi.
38-modda. Alkogolli mahsulotlar reklamasi
Har qanday shakldagi alkogolli mahsulotlarni reklama qilishga yo‘l qo‘yilmaydi, bundan ushbu Qonunning 39-moddasida nazarda tutilgan hollar mustasno.
Alkogolli mahsulotlarni sotishni quyidagi yo‘llar bilan rag‘batlantirish taqiqlanadi:
• alkogol mahsulotlari namunalarini bepul tarqatish;
• alkogol mahsulotining nomi, tovar belgisi (xizmat ko‘rsatish belgisi) yoki tasviri ishlatiladigan tadbirlarga homiylik qilish;
• alkogol mahsulotining nomi, tovar belgisi (xizmat ko‘rsatish belgisi) yoki tasviridan foydalangan holda tovarlarni (futbolka, bosh kiyimlar, o‘yinlar va boshqalarni), shuningdek, bolalar o‘yinchoqlari, konfetlar yoki bolalar assortimentidagi boshqa tovarlarga taqlid qiluvchi alkogol mahsulotlarini tarqatish, shu jumladan sotish;
• boshqa har qanday turdagi rag‘batlantiruvchi aksiyalarni o‘tkazish.
Boshqa har qanday tovarlar reklamasida alkogol mahsulotlarini iste’mol qilish jarayonini namoyish etishga, shuningdek, ushbu jarayon ijtimoiy va sport muvaffaqiyatiga erishish yoki reklama foydalanuvchilarining jismoniy va ruhiy holatini yaxshilash uchun muhim ahamiyatga ega degan taassurot uyg‘otishga yo‘l qo‘yilmaydi.
"Reklama to‘g‘risida"gi qonunning 39-moddasi o‘zgartirilib, moddaning yangilangan tahriri 2025-yil 1-yanvardan kuchga kiradi.
39-modda. Pivo, tabiiy va ko‘piklanadigan vinolar reklamasi (O‘RQ-908-son - Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 15.02.2024-y., 03/24/908/0126-son)
Tabiiy va ko‘piklanadigan vinolarni reklama qilishga quyidagi hollarda yo‘l qo‘yiladi:
• bunday mahsulotlar savdosi amalga oshiriladigan mehmonxonalar, savdo va umumiy ovqatlanish korxonalari zallarida, shuningdek, ularni namoyish etish va tatib ko‘rish joylarida;
• pivo, tabiiy va ko‘piklanadigan vinolarni ishlab chiqaruvchilar va sotuvchi shaxslarning Internet jahon axborot tarmog‘idagi rasmiy veb-sahifasida axborot mahsulotining yosh tasnifi ko‘rsatilgan holda;
• temir yo‘l va havo transporti vositalarida;
• mahalliy vaqt bilan soat 23-00 dan 07-00 gacha televideniye va radio orqali.
Pivo, tabiiy va ko‘piklanadigan vinolar reklamasi:
• asosiy maydonning va reklama vaqtining kamida o‘n foizini egallagan bunday mahsulotni haddan tashqari iste’mol qilishning zarari to‘g‘risida ogohlantirish va ushbu mahsulotni iste’mol qilish tavsiya etilmaydigan shaxslar to‘g‘risidagi ma’lumotlar bilan birga bo‘lishi kerak;
• bunday mahsulotni iste’mol qilish jarayonlarini namoyish etmasligi, bu jarayonlar ijtimoiy va sport muvaffaqiyatiga erishish yoki jismoniy va ruhiy holatni yaxshilash uchun muhim ahamiyatga ega degan taassurot yaratmasligi kerak;
• shaxsda ularni iste’mol qilishning zararsizligi haqidagi tasavvurni shakllantiradigan g‘oyalar, qarashlar va badiiy timsollarni ochiq yoki yashirin shaklda tarqatishga qaratilgan harakatlardan iborat bo‘lmasligi kerak;
• inson qiyofasidan foydalanmasligi kerak.
Pivo, tabiiy va ko‘piklanadigan vinolarni reklama qilganda quyidagilarga yo‘l qo‘yilmaydi:
• rag‘batlantiruvchi aksiyalar yoki boshqa shu kabi tadbirlarni o‘tkazish;
• madaniy-ko‘ngilochar, jamoat va sport tadbirlariga homiylik qilish.
Shuningdek, jurnalist masalasi yuzasidan tushuntirish olish uchun O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligiga murojaat qildik.
Agentlik javobi
O‘zbekistonda alkogolli mahsulotlar reklamasi mazkur hujjatlar bilan tartibga solingan:
• O‘zbekiston Respublikasining "Reklama to‘g‘risida"gi Qonuni;
• MJTK;
• O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari;
• vazirlik va idoralarning buyruq va qarorlari bilan.
O‘zbekiston Respublikasining "Reklama to‘g‘risida"gi qonunining moddasiga muvofiq:
• spirtli ichimliklarni reklama qilish taqiqlanadi
• faqat pivo, tabiiy va ko‘piklanadigan vinolarni alkogol sotuvchi mehmonxonalar, do‘konlar va umumiy ovqatlanish muassasalarida, degustatsiyalar va taqdimotlarda, ishlab chiqaruvchilar va sotuvchilarning rasmiy veb-saytlarida, televizor va radioda faqat 23:00 dan 7:00 gacha, shuningdek, qonunchilikda to‘g‘ridan-to‘g‘ri nazarda tutilgan boshqa hollarda reklama qilishga ruxsat beriladi.
Qo‘shimcha talablar:
· majburiy 18+ tamg‘alash
·alkogolning foydali xususiyatlari haqidagi da’volarni taqiqlash
·alkogoldan o‘zini tiyishni qoralash mumkin emas
·reklama voyaga yetmaganlarga qaratilmasligi kerak.
MJtKning 178 (1) -moddasiga muvofiq, reklama to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzish bazaviy hisoblash miqdorining 5 baravaridan 7 baravarigacha miqdorda jarima solishga sabab bo‘ladi.
Agar sizda huquqlaringizni himoya qilish bilan bog‘liq savollar bo‘lsa yoki professional yordam kerak bo‘lsa, bepul yuridik maslahat olish uchun mediahuquqshunoslarga murojaat qiling. Legalclinic.uz ekspertlari vaziyatingizning huquqiy jihatlarini tushunishga yordam berishga va tegishli yechimlarni taklif qilishga tayyor. Maxfiylik kafolatlanadi, savolni anonim tarzda berish mumkin. Malakali yordam olish uchun bizga bugun murojaat qiling!
Mediahuquqshunos Ilhom Hamidov javob berdi
Hozirgi vaqtda har qanday turdagi alkogolli mahsulotlarni reklama qilishga yo‘l qo‘yilmaydi. "Reklama to‘g‘risida"gi qonunning 39-moddasi. Hozirgi vaqtda har qanday turdagi alkogolli mahsulotlarni reklama qilishga yo‘l qo‘yilmaydi. "Reklama to‘g‘risida"gi qonunning 39-moddasi.
38-modda. Alkogolli mahsulotlar reklamasi
Har qanday shakldagi alkogolli mahsulotlarni reklama qilishga yo‘l qo‘yilmaydi, bundan ushbu Qonunning 39-moddasida nazarda tutilgan hollar mustasno.
Alkogolli mahsulotlarni sotishni quyidagi yo‘llar bilan rag‘batlantirish taqiqlanadi:
• alkogol mahsulotlari namunalarini bepul tarqatish;
• alkogol mahsulotining nomi, tovar belgisi (xizmat ko‘rsatish belgisi) yoki tasviri ishlatiladigan tadbirlarga homiylik qilish;
• alkogol mahsulotining nomi, tovar belgisi (xizmat ko‘rsatish belgisi) yoki tasviridan foydalangan holda tovarlarni (futbolka, bosh kiyimlar, o‘yinlar va boshqalarni), shuningdek, bolalar o‘yinchoqlari, konfetlar yoki bolalar assortimentidagi boshqa tovarlarga taqlid qiluvchi alkogol mahsulotlarini tarqatish, shu jumladan sotish;
• boshqa har qanday turdagi rag‘batlantiruvchi aksiyalarni o‘tkazish.
Boshqa har qanday tovarlar reklamasida alkogol mahsulotlarini iste’mol qilish jarayonini namoyish etishga, shuningdek, ushbu jarayon ijtimoiy va sport muvaffaqiyatiga erishish yoki reklama foydalanuvchilarining jismoniy va ruhiy holatini yaxshilash uchun muhim ahamiyatga ega degan taassurot uyg‘otishga yo‘l qo‘yilmaydi.
"Reklama to‘g‘risida"gi qonunning 39-moddasi o‘zgartirilib, moddaning yangilangan tahriri 2025-yil 1-yanvardan kuchga kiradi.
39-modda. Pivo, tabiiy va ko‘piklanadigan vinolar reklamasi (O‘RQ-908-son - Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 15.02.2024-y., 03/24/908/0126-son)
Tabiiy va ko‘piklanadigan vinolarni reklama qilishga quyidagi hollarda yo‘l qo‘yiladi:
• bunday mahsulotlar savdosi amalga oshiriladigan mehmonxonalar, savdo va umumiy ovqatlanish korxonalari zallarida, shuningdek, ularni namoyish etish va tatib ko‘rish joylarida;
• pivo, tabiiy va ko‘piklanadigan vinolarni ishlab chiqaruvchilar va sotuvchi shaxslarning Internet jahon axborot tarmog‘idagi rasmiy veb-sahifasida axborot mahsulotining yosh tasnifi ko‘rsatilgan holda;
• temir yo‘l va havo transporti vositalarida;
• mahalliy vaqt bilan soat 23-00 dan 07-00 gacha televideniye va radio orqali.
Pivo, tabiiy va ko‘piklanadigan vinolar reklamasi:
• asosiy maydonning va reklama vaqtining kamida o‘n foizini egallagan bunday mahsulotni haddan tashqari iste’mol qilishning zarari to‘g‘risida ogohlantirish va ushbu mahsulotni iste’mol qilish tavsiya etilmaydigan shaxslar to‘g‘risidagi ma’lumotlar bilan birga bo‘lishi kerak;
• bunday mahsulotni iste’mol qilish jarayonlarini namoyish etmasligi, bu jarayonlar ijtimoiy va sport muvaffaqiyatiga erishish yoki jismoniy va ruhiy holatni yaxshilash uchun muhim ahamiyatga ega degan taassurot yaratmasligi kerak;
• shaxsda ularni iste’mol qilishning zararsizligi haqidagi tasavvurni shakllantiradigan g‘oyalar, qarashlar va badiiy timsollarni ochiq yoki yashirin shaklda tarqatishga qaratilgan harakatlardan iborat bo‘lmasligi kerak;
• inson qiyofasidan foydalanmasligi kerak.
Pivo, tabiiy va ko‘piklanadigan vinolarni reklama qilganda quyidagilarga yo‘l qo‘yilmaydi:
• rag‘batlantiruvchi aksiyalar yoki boshqa shu kabi tadbirlarni o‘tkazish;
• madaniy-ko‘ngilochar, jamoat va sport tadbirlariga homiylik qilish.
Shuningdek, jurnalist masalasi yuzasidan tushuntirish olish uchun O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligiga murojaat qildik.
Agentlik javobi
O‘zbekistonda alkogolli mahsulotlar reklamasi mazkur hujjatlar bilan tartibga solingan:
• O‘zbekiston Respublikasining "Reklama to‘g‘risida"gi Qonuni;
• MJTK;
• O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari;
• vazirlik va idoralarning buyruq va qarorlari bilan.
O‘zbekiston Respublikasining "Reklama to‘g‘risida"gi qonunining moddasiga muvofiq:
• spirtli ichimliklarni reklama qilish taqiqlanadi
• faqat pivo, tabiiy va ko‘piklanadigan vinolarni alkogol sotuvchi mehmonxonalar, do‘konlar va umumiy ovqatlanish muassasalarida, degustatsiyalar va taqdimotlarda, ishlab chiqaruvchilar va sotuvchilarning rasmiy veb-saytlarida, televizor va radioda faqat 23:00 dan 7:00 gacha, shuningdek, qonunchilikda to‘g‘ridan-to‘g‘ri nazarda tutilgan boshqa hollarda reklama qilishga ruxsat beriladi.
Qo‘shimcha talablar:
· majburiy 18+ tamg‘alash
·alkogolning foydali xususiyatlari haqidagi da’volarni taqiqlash
·alkogoldan o‘zini tiyishni qoralash mumkin emas
·reklama voyaga yetmaganlarga qaratilmasligi kerak.
MJtKning 178 (1) -moddasiga muvofiq, reklama to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzish bazaviy hisoblash miqdorining 5 baravaridan 7 baravarigacha miqdorda jarima solishga sabab bo‘ladi.
Agar sizda huquqlaringizni himoya qilish bilan bog‘liq savollar bo‘lsa yoki professional yordam kerak bo‘lsa, bepul yuridik maslahat olish uchun mediahuquqshunoslarga murojaat qiling. Legalclinic.uz ekspertlari vaziyatingizning huquqiy jihatlarini tushunishga yordam berishga va tegishli yechimlarni taklif qilishga tayyor. Maxfiylik kafolatlanadi, savolni anonim tarzda berish mumkin. Malakali yordam olish uchun bizga bugun murojaat qiling!